انجمن گلف NCGU

جزئیات واكسن انستیتوپاستور ایران برای مقابله با كرونا

جزئیات واكسن انستیتوپاستور ایران برای مقابله با كرونا

به گزارش انجمن گلف رئیس انستیتو پاستور ایران با تاكید بر اینكه اثرگذاری واكسن های تولید شده هنوز ثابت نشده و هنوز هیچ كدام وارد تولید گسترده نشده اند كه بتوانند حجم زیاد جمعیت را تأمین كنند، اظهار داشت: واكسن در دستور كار این انستیتو با استفاده از ژنوم ویروس كرونا است.


به گزارش انجمن گلف به نقل از ایسنا دکتر علیرضا بیگلری امروز در سومین نشست «ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا» که به صورت آنلاین برگزار شد، با تاکید بر اینکه امروز با ویروس پیچیده ای طرف می باشیم که مجهولات آن در مقابل با معلوماتمان بیشتر است، اضافه کرد: این ویروس طی ۱۰۰ سال اخیر نمونه ای نداشته است و توانسته تمام جوامع دنیا را غافلگیر کند.
بیگلری با اعلان اینکه نوع بیماری زایی ویروس کرونا در جوامع از رفتارهای اجتماعی و شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه تأثیر می گیرد، اظهار داشت: ما نباید تنها بر روی واکسن کرونا تمرکز نماییم و باید به فکر روش های دیگر باشیم. بدین جهت نیاز نیست که تمام سرمایه گذاری ها روی تولید واکسن باشد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه برای تولید واکسن باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود، تاکید کرد: ویروسی که حالا در دستور ساخت در کشور قرار گرفته، با بهره گیری از ژنوم ویروس است؛ این ژنوم با تزریق به بدن، آنتی ژن هایی را تولید می کند و می تواند فرد را در نهایت در مقابل ویروس کرونا واکسینه کند.
وی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به تنهایی خطرناک نیست، اظهار داشت: این ویروس قدرت زیادی در تکثیر شدن دارد.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به ساخت واکسن با بهره گیری از RNA ها اظهار نمود: این روش می تواند ژن را به داخل سلول برساند که در بعضی از کشورها چنین روشی در پیش گرفته شده است.

استراتژی برای تولید واکسن
بیگلری با اعلان اینکه ما در سال ۱۹۹۷ چنین موضوعی را مورد بررسی قرار دادیم، اظهار داشت: تابحال برای ساخت واکسن استفاده از mRNA ها در امتداد واکسینه سازی افراد در مقابل یک ویروس را در دنیا نداشته ایم و این نخستین بار است که از mRNA ها برای تولید واکسن استفاده می شود.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به پروژه های بعضی از شرکت ها برای تولید واکسن کرونا در دنیا اظهار داشت: بیشتر واکسن ها در مرحله سه هستند، اما اثرگذاری آنها ثابت نشده و هنوز هیچ کدام وارد تولید گسترده نشده اند که بتوانند حجم زیاد جمعیت را تامین کنند.
بیگلری با اعلان اینکه واکسن هایی که تابحال به مرحله فاز سه رسیده اند، نسبت به سایر واکسن ها برتری دارند، اشاره کرد: ما به دنبال واکسنی هستیم که روی همه گروه های اجتماعی در سنین مختلف مؤثر باشد؛ بدین جهت باید این واکسن در کودکان و افراد مسن تأثیرگذار باشد.
رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: فلسفه ای که در ساخت واکسن به کار گرفته می شود، این است که چقدر هوشمندانه عمل کند و جهش ها را در نظر بگیرد.
بیگلری تاکید کرد: ورود این بیماری موجب شد که علم بشریت تحت تأثیر قرار گیرد و با وجود آنکه بالاترین تکنولوژی ها در دنیا وجود دارد، در مقابل این ویروس نتوانسته اند واکنش نشان دهند.
رئیس انستیتو پاستور ایران با اعلان اینکه ورود ویروس کرونا موجب شد که ما یک شبکه آزمایشگاهی مولکولی را ایجاد نماییم و از زیرساخت های خود در تولید واکسن بهره ببریم، افزود: طی این هفت ماه فرصت هایی به وجود آمد که توانستیم به خوبی از آنها بهره ببریم.
بیگلری با اشاره به برنامه خرید واکسن از سایر کشورها اظهار داشت: وزارت بهداشت در خرید واکسن از سایر کشورها و تولید آن برنامه ریزی هایی دارد و در این خصوص فکر کرده است؛ در این راستا بطور قطع این وزارتخانه سرمایه گذاری می نماید که باید با مقررات و شواهد علمی ما مطابقت داشته باشد.
رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: منطقی به نظر می رسید که وزارت بهداشت دراین زمینه سرمایه گذاری کند و شاهد خواهیم بود که سرمایه گذاری هم کرده ولی باتوجه به شرایط کشور، نیاز است که روی خیلی از شرکت ها نیز سرمایه گذاری شود تا ببینیم نتایج مطالعاتشان به چه چیزی و هزینه ای منتهی می شود.

اثرات جهش ویروس
وی با اشاره به جهش های ویروس کرونا با تاکید بر اینکه این ویروس دائماً در حال جهش است و وقتی وارد یک بدن می شود، بارها جهش پیدا می کند، تاکید کرد: ما همیشه از ابتدا نگران جهش های این ویروس بودیم؛ چونکه این جهش ها، سبب می شود که واکسن های ساخته شده دیگر اثرات قبلی را نداشته باشند.
بیگلری با اعلان اینکه این ویروس در افراد مختلف علائم متفاوتی دارد و نگران این هستیم که روش های درمانی را گرفتار اشکال می کند، اظهار داشت: این جهش ها سبب شده که حتی در یک خانواده، علایم، تنوع و شدت بیماری کرونا با یکدیگر، متفاوت و پاسخ ها به ویروس کرونا متفاوت باشند. درواقع جهش های این ویروس در بعضی قسمت های ژنوم دیده شد و برخی از قسمت های ژنوم ویروس کرونا جهش های بیشتری داشتند.
به گفته رئیس انستیتو پاستور ایران، بعضی از نقاط ویروس مستعد جهش هستند که بررسی این جهش ها نیاز به فرصت بیشتری دارد.
وی اشاره کرد: اینکه مشاهده می شود که واکسنی بعد از ۳ سال کارآمد است، بستگی به این دارد که از چه استراتژی در تحقیقات استفاده شده است تا در مقابل جهش های احتمالی آینده کارآمد باشد.




منبع:

1399/06/30
22:08:04
5.0 از 5
1644
تگهای خبر: تیم
این مطلب انجمن گلف را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
انجمن گلف
ncgu.ir - مالکیت معنوی سایت انجمن گلف متعلق به مالکین آن می باشد