انجمن گلف NCGU

چگونه با ۴ دقیقه ورزش در روز وزن کم کنیم؟

چگونه با ۴ دقیقه ورزش در روز وزن کم کنیم؟

انجمن گلف: دانشمندان ژاپنی تمریناتی را طراحی کردند که انجام 4 دقیقه ای آن بطور منظم و پنج روز در هفته به لاغری و تناسب اندام افراد کمک می نماید.


به گزارش انجمن گلف به نقل از ایسنا و به نقل از ژورنال تایمز استار، همیشه حفظ تناسب اندام یا کاهش وزن، نیازی به رفتن به باشگاه بدنسازی ندارد. از این گذشته، یک برنامه آموزشی موثر چهار دقیقه ای در ژاپن به وجود آمده است که رسیدن به این هدف را ممکن می کند.
* چگونه با سیستم تاباتا لاغر شویم
تاباتا یک برنامه تمرینی موثر است که می تواند جایگزین کاملی برای کلاس های بدنسازی باشد. نکته مهم این تمرین این است که شما می توانید آنرا در خانه انجام دهید، برای تمرین فقط به یک تشک، دمبل و یک تایمر نیاز دارید. تاباتا یک تمرین با شدت بالا است (مثلاً می توان آنرا با کراس فیت مقایسه کرد) که برای چربی سوزی بسیار مؤثر است، برای اینکه در حین ورزش به انرژی زیادی نیاز دارد.
سیستم تاباتا کجا و چگونه ظاهر شد
زادگاه این سیستم آموزشی ژاپن است، جایی که در سال ۱۹۹۶ آنها آغاز به مطالعه اثربخشی فعالیت بدنی بالا در کوتاه مدت کردند. هدف از این مطالعه کشف چگونگی افزایش استقامت ورزشکاران بود. دانشمندان ژاپنی مطالعه ای انجام دادند که در آن متوجه شدند ورزشکارانی که پنج روز در هفته به مدت چهار دقیقه تمرین می کردند، عملکرد هوازی و غیرهوازی خودرا بطور قابل توجهی می افزایند (برخلاف ورزشکارانی که پنج روز به مدت یک ساعت تمرین کردند). این منجر به این نتیجه شد که تمرینات فشرده به استقامت بیشتر کمک می نماید و روند سوزاندن بافت چربی را تسریع می بخشد. از آن زمان، سیستم تاباتا در سراسر جهان گسترش یافته است و بطور فعال در تمرینات مدرن نه فقط توسط ورزشکاران حرفه ای، بلکه از طرف بسیاری از افراد انجام می شود.
نحوه سازماندهی سیستم تاباتا
تمرین تاباتا یک تمرین فشرده با شدت بالا است که باید در مدت زمان کوتاهی صورت گیرد. تمرینات را می توان با بهره گیری از وزنه هایی مانند دمبل یا تحمل وزن خودتان مثل تمرین شنا انجام داد. باتوجه به بار زیاد روی بدن، لازم است که آنرا بصورت هوشیارانه انجام دهید و اگر در حین تمرین احساس ناراحتی کردید، بهتر است بلافاصله آنرا متوقف کنید.
همین طور برنامه تمرینی تاباتا به سطح آمادگی بدنی شما بستگی دارد، هر چه آمادگی بدنی شما بیشتر باشد، می توانید تمرینات بیشتری را در یک جلسه انجام دهید. اما در هر صورت تعداد تکرارها در هر تمرین باید به تدریج افزایش یابد.
نحوه استفاده از سیستم تاباتا
تمرین تاباتا شامل مجموعه ای از تمرینات مختلف است که به مدت ۳۰ ثانیه (۲۰ ثانیه تمرین، ۱۰ ثانیه استراحت) انجام می شود. در هر بخش تمرین، باید هشت ست تمرین مختلف را انجام دهید. کل تمرین چهار دقیقه است که در ضمن آن باید حداکثر توان بدنی خودرا بکار گیرید.
در طول ورزش، بدن شما کمبود اکسیژن را تجربه می کند در نتیجه به حالت بی هوازی (یعنی بدون اکسیژن) می رود. این امر بر روند چربی سوزی تأثیر مثبتی دارد. همین طور از مزایای تاباتا می توان به نکات زیر اشاره کرد:
- کاهش سطح خطر لطمه (اگر گرم کردن را فراموش نکرده باشید)
- زمان کمی برای تمرین نیاز است.
- به تقویت رباط ها و تاندون ها کمک می نماید.
بهتر است تمرینات را دو یا سه بار در هفته انجام دهید، برای اینکه اگر روزانه تمرین کنید، عضلات شما زمانی برای ریکاوری نخواهند داشت و در نتیجه احساس درد خواهید کرد. برای تمرین از تایمر برای کنترل زمان هر تمرین استفاده کنید.
سه تکنیک اصلی آموزش تاباتا:
- تمام تمرینات ۲۰ ثانیه برای تمرین و ۱۰ ثانیه برای استراحت دارد و شامل ۸ تمرین در ۴ دقیقه است.
- تمام تمرینات بدون استراحت زیاد انجام می شود.
- تمام تمرینات با بهره گیری از وزنه (دمبل) یا بدون وزنه و با تحمل وزن خود (تمرین شنا یا اسکات) انجام می شود.
درست پیش از تمرین، لازم است بدن خودرا گرم کنید تا عضلات و مفاصل برای کار فشرده آماده شوند. این همین طور سیستم قلبی عروقی را برای افزایش استرس آماده می کند. بعد از تمرین، برای آرام کردن سیستم عضلانی و از بین بردن تنش، کمی تمرین کششی لازم است. در طول ده ثانیه استراحت در هر تمرین، باید کمی حرکت کنید، نه این که بنشینید یا دراز بکشید.
تمرینات اساسی زیر برای مبتدیان برای تمرین تاباتا مناسب است:
- دراز و نشست
- پرش و پرتاب بدن به سمت بالا یا از حالت نیمه اسکات
- پرش به کناره ها از حالت نیمه اسکات
- پروانه زدن
- بر روی عضلات شکم ورزش کنید
- برپی
- پرش به بالا و پرتاب کردن پاشنه ها به سمت باسن
- تمرینات شکم مانند بلند کردن پاها و دستها بطور همزمان
بسته به سطح آمادگی بدنی خود، می توانید یک، دو یا حتی سه دور از این تمرینات را به مدت ۴ دقیقه انجام دهید اما نباید تمرینات یکسانی را همیشه انجام دهید، باید تمرینات را تغییر دهید، تمرین های جدید اضافه کنید تا بدن به آن عادت نکند.
چگونه با سیستم تاباتا لاغر شویم
به سبب شدت بالای تمرینات، ضربان قلب در افراد افزایش می یابد. این به شما امکان می دهد مقدار قابل توجهی انرژی صرف کنید. با این تمرین می توانید حدود ۱۵۰ کالری بسوزانید که برای افراد مبتدی بیشتر نیز خواهد بود.
یکی از خاصیت های قابل توجه تمرین تاباتا این است که پروسه چربی سوزی بعد از اتمام تمرینات نیز اتفاق می افتد، بدین سبب متابولیسم را سرعت می بخشد. اما فقط تمرین برای کاهش وزن کارساز نخواهد بود، باید اصول تغذیه مناسب را نیز رعایت کرد. ورزشکاران در هفته نیم کیلوگرم چربی از دست می دهند و در مرحله اولیه تمرین، این رقم می تواند به دو کیلوگرم برسد.
برای کسانی که بتازگی آغاز به کاهش وزن کرده اند، تمرینات ساده و آشنا برای همه مناسب است: اسکات، طناب زدن، تمرین پرس، دوچرخه، دویدن، پروانه و دراز نشست.

نمونه تصویری از هشت حرکت ورزشی تاباتا در ادامه آمده است: (۲۰ ثانیه تمرین، ۱۰ ثانیه استراحت)
پیش از تمرین بدن خودرا گرم کنید. افرادی که مشکل جسمانی، بیماری یا مشکلات قلبی عروقی دارند، پیش از این تمرینات باید با پزشک مشورت کنند.
High Knees (زانو بلند)


منبع:

1401/05/11
14:21:54
0.0 / 5
194
تگهای خبر: آموزش , باشگاه , پزشك , تمرین
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
انجمن گلف
ncgu.ir - مالکیت معنوی سایت انجمن گلف متعلق به مالکین آن می باشد