انجمن گلف NCGU
پیگیری برای تجدید نظر؛

تغییرات بخشنامه تقدیر ازقهرمانان در شطرنج

تغییرات بخشنامه تقدیر ازقهرمانان در شطرنج

انجمن گلف: پرداخت پاداش به شطرنج بازانی که موفق به کسب عنوان استاد بین الملل می شوند از بخشنامه وزارت ورزش برای تقدیر از قهرمانان حذف گردیده است اما فدراسیون پیگیر تجدید نظر دراین زمینه است.



به گزارش انجمن گلف به نقل از مهر، پرداخت نشدن پاداش بردیا دانشور بابت کسب عنوان استاد بین المللی در رشته شطرنج یکی از مطالبی بود که در مطلب «بلوکه شدن پاداش جوانترین استاد بین الملل شطرنج/ پشیمانی از بازگشت» به آن اشاره شد.
همین مسئله پیگیری خبرنگار مهر را به دنبال داشت به ویژه که قبل از این وزارت ورزش برمبنای بخشنامه مصوب خود برای تجلیل از قهرمانان و مدال آوران، به شطرنجبازانی که با تایید فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) صاحب دو عنوان «استاد بزرگ» و «استاد بین الملل» می شدند، پاداش اختصاص می داد.
در راستای اقداماتی که وزارت ورزش برای بازبینی در بخشنامه مورد نظر داشت و تغییراتی که در آن و به ویژه در شیوه محاسبه پاداش ها و پرداخت آنها صورت گرفت اما شطرنجبازان از دریافت پاداش به خاطر دستیابی به یکی از عناوین استاد بزرگی یا استاد بین المللی کنار گذاشته شدند.
به گفته محسن سمیع زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج، این تغییر و حذف سال قبل در بخشنامه تجلیل از قهرمانان و مدال آوران اعمال شد و همین مسئله مانع از اختصاص پاداش به برخی شطرنجبازانی شد که به این مهم رسیده بودند.
این در حالی است که این عنوان ها از اعتبار بالایی در شطرنج برخوردار می باشند و هر شطرنجبازی هم نمی تواند به آسانی آنها را در اختیار داشته باشد. به ویژه استاد بزرگی که در کنار قهرمانی جهان، بالاترین عنوانی بشمار می رود که یک شطرنجباز می تواند آنرا از آن خود کند.
به همین دلیل با پیگیری فدراسیون شطرنج پرداخت پاداش به شطرنجبازان بابت کسب عنوان استاد بزرگی به بخشنامه تقدیر از قهرمانان و مدال آوران مصوب وزارت ورزش بازگشت. بر این اساس سال قبل پاداش آرین غلامی به خاطر دستیابی بعنوان استاد بزرگی به وی اهدا شد.

آرین غلامی دو سال پیش در رقابت های زیر ۱۸ سال جهان با کسب حد نصاب لازم برای استاد بزرگی - سه نورم GM و عبور از ریتینگ ۲۵۰۰ - بعنوان استاد بزرگی دست یافت. این عنوان در نودمین کنگره فدراسیون جهانی که اسفندماه ۹۸ به میزبانی امارات برگزار شد، به تایید رسید و اینطور آرین غلامی پاداش خودرا بابت کسب این عنوان بین المللی دریافت کرد.
در مورد استادان بین المللی شطرنج اما هنوز اقدامات انجام شده برای تجدید نظر و بازگشت نام آنها به لیست مستحقان دریافت پاداش به نتیجه نرسیده است؛ «استاد بین الملل» دومین عنوان معتبری است که از طرف فیده و قبل از استاد بزرگی به شطرنجبازان اختصاص داده می شود. برای دستیابی به این عنوان، شطرنجباز باید به ریتینگ ۲۴۰۰ برسد و سه نورم استاد بین المللی را هم دریافت کند. همین طور کسب عنوان دوم و سوم قهرمانی جوانان جهان در رده سنی زیر ۲۰ سال یکی دیگر از ملاک های فیده برای اختصاص این عنوان بین المللی است.
به جز بردیا دانشور که در سن ۱۲ سالگی بعنوان استاد بین المللی دست یافت، مبینا علی نسب هم طی دو سال قبل صاحب این عنوان شد اما به خاطر تغییرات اعمال شده در بخشنامه تجلیل از قهرمانان و مدال آوران، این دو شطرنجباز کشورمان پاداشی بابت کسب این عنوان معتبر دریافت نکرده اند.
فدراسیون شطرنج البته پیگیر این مساله است که بتواند پرداخت پاداش به استادان بین المللی را هم به لیست تقدیر از مدال آوران بازگرداند.
سمیع زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سال قبل پس از تغییراتی که در مورد شطرنج و در بخشنامه تقدیر از قهرمانان و مدال آوران بوجود آمد، موضوع را پیگیری کردیم. خوشبختانه با حمایت معاون وزیر (مهدی علی نژاد) در مورد استاد بزرگان و لزوم تقدیر از آنها تجدید نظر لازم صورت گرفت. در مورد استادان بین المللی هم همچنان پیگیر موضوع هستیم تا دانشور و علی نسب و شطرنجبازانی که پس از این موفق به کسب این عنوان می شوند، بتوانند پاداش خودرا بگیرند.
سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با اشاره به در پیش بودن مجمع انتخاباتی این فدراسیون (۱۲ خردادماه) ابراز امیدواری کرد که با مشخص شدن رئیس و باثبات شدن مدیریت در شطرنج، این مساله جدی تر پیگیری شود تا به نتیجه قطعی برسد.


منبع:

1400/02/28
21:42:11
0.0 از 5
1154
تگهای خبر: بازی , تیم , رقابت , فدراسیون
این مطلب انجمن گلف را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
انجمن گلف
ncgu.ir - مالکیت معنوی سایت انجمن گلف متعلق به مالکین آن می باشد