انجمن گلف NCGU

وضعیت سواد بدنی در مدارس ایران و كشورهای اروپایی و آمریكایی

وضعیت سواد بدنی در مدارس ایران و كشورهای اروپایی و آمریكایی

انجمن گلف: عضو هیئت علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به همراه عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به تببین مفهوم توسعه سواد بدنی و ضرورت تحقق آن پرداختند.



به گزارش انجمن گلف به نقل از ایسنا، اصطلاح سواد بدنی یک مفهوم نسبتا جدید بوده که بتازگی توجه خیلی از پژوهشگران و پژوهشگران را به خود جلب کرده است، اهمیت رشد حرکتی خصوصاً در دوران کودکی، توجه به بعد جسمانی بعنوان مبنایی برای توسعه سلامت، نگرانی از سبک زندگی مردم در جوامع کنونی و نگرانی از گرایش بیش از اندازه تربیت بدنی به سمت قهرمان پروری همچون عواملی است که سبب شد مفهوم سواد بدنی شکل بگیرد.

با گذشت چندین سال که مفهوم سواد بدنی معرفی و مطرح شده و در اختیار افراد علاقمند قرار گرفت، ضرورت توسعه این مفهوم در زمینه فعالیت بدنی با شناخت هدف اصلی و ارزش آن مورد توجه بوده است و باتوجه به اهمیت موضوع صالح رفیعی- عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم ورزشی و محسن وحدانی- عضو سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت وگویی به تبیین و تشریح موضوع سواد بدنی در آموزش و پرورش پرداختند.

سواد بدنی؛ محصول آموزش دولت و جامعه

صالح رفیعی با اشاره به اینکه سواد بدنی با همه خاصیت های خوب آن محصول آموزش هر دولت و جامعه است، اظهار داشت: آموزش در جامعه توسط نهادهای مختلفی ارائه می شود که در کشور ما خانواده، سازمان بهزیستی و مهد کودک ها برای کودکان زیر هفت سال و وزارت آموزش و پرورش برای افراد بالای هفت سال مسئولیت تربیت فرزندان را عهده دار هستند، به این جهت بعنوان یکی از نهادهای مهم برای توسعه سواد بدنی باید شرایط لازم برای تمامی دانش آموزان با هر سطح مهارت و توانایی فراهم گردد تا بتوانند همانند دیگر سوادها به توسعه سواد بدنی خود نیز بپردازند.

وی اضافه کرد: سواد بدنی که اگر به سطح مطلوبی ارتقاء یابد می تواند تضمین کننده مشارکت مطلوب در ورزش و فعالیت بدنی در طول عمر افراد شود، پس لزوم دارد تربیت بدنی، هویت و جایگاه خودرا در مدرسه و در میان دانش آموزان و خانواده ها به دست آورد.

۱۴ میلیون دانش آموز و ۲۷ هزار معلم تربیت بدنی

محسن وحدانی با تاکید بر اینکه برنامه درسی تربیت بدنی برنامه نوپایی است و تا زمانی که در مدارس پیاده سازی شود، مستلزم صرف زمان است تا هویت واقعی اش را به دست آورد، بیان کرد: الان ۱۴ میلیون دانش آموز داریم که ۱۲ میلیون آن در مدارس دولتی هستند، حدود ۶۰۰ هزار کلاس درسی داریم و حدود ۲۷ هزار معلم تربیت بدنی ماموریت درس تربیت بدنی را عهده دار اند.

وی افزود: در دوره متوسطه کمبود زیادی در بخش معلمان تربیت بدنی نداریم اما در دوره ابتدایی حدود ۱۰ هزار نیرو کم داریم، حدود ۶۰ درصد از معلمان تربیت بدنی دارای تحصیلات لیسانس، ۳۳ درصد فوق لیسانس و دو درصد دکترای تخصصی هستند که این بیان کننده آن است که معلمان تربیت بدنی از یک جامعه آکادمیک برخوردار می باشند و ظرفیت بالقوه بسیار خوبی داریم.

فضاهای ورزشی یکی از اشکالات مدارس کشور

وحدانی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلاتی که در مدارس وجود دارد مربوط به فضاهای ورزشی مدارس است، اظهار داشت: برمبنای اطلاعات موجود حدود ۱۱ درصد از مدارس ما از سالن های ورزشی استفاده می نمایند، ۲۶ درصد مدارس ما دو یا بیشتر از دو زمین ورزشی (روباز) دارند، ۳۶ درصد مدارس تنها یک زمین دارند و ۲۵ درصد مدارس زمین ایمنی برای اجرای کارهای حرکتی دانش آموزان ندارند که البته این ۲۵ درصد اغلب مدارس روستایی و کم جمعیت و در دوره ابتدایی هستند.

وی اضافه کرد: اقدامات خوبی در بخش فضاهای ورزشی صورت گرفته است، ازجمله اینکه در زیر نظام تامین فضاهای تجهیزات و فناوری سند تحول بنیادی، توجه ویژه ای به فضاهای ورزشی شده است و الان نیز استانداردهای تجهیزات ورزشی در مرحله نهایی سازی است و معاونت تربیت بدنی و سلامت نیز هرساله در ابتدای سال تحصیلی بخش عمده ای از اعتبارات خودرا در چارچوب کاروان های ورزشی اختصاص به خرید تجهیزات ورزشی می کند.

در ادامه صالح رفیعی با اشاره به اینکه یکی از خاصیت های تربیت بدنی کیفی این است که فرصت های بیشتری برای دانش آموزان فراهم سازد، عنوان کرد: طرح مدرسه پویا این فرصت ها را فراهم نموده است و اگر در اجرای این طرح اطلاعات و دانشی نیز در اختیار معلمان و مدیران قرار گیرد می تواند راندمان بیشتری داشته باشد.

لزوم به کارگیری والدین باتعریف برنامه جامع

وی اضافه کرد: اگر برنامه جامعی برای تربیت بدنی داشته باشیم می توانیم والدین را به کار بگیریم و باید به ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی در طول روز که مدنظر سازمان بهداشت جهانی بوده برسیم و برای این کار نیاز به جایابی و گسترش بیشتری در طرح های جاری داریم.

وحدانی نیز با اشاره به برنامه هایی که الان در آموزش وپرورش اجرا می شود، اظهار داشت: علاوه بر برنامه درسی تربیت بدنی طرح هایی تحت عنوان مکمل و فوق برنامه ورزشی تعریف شده است، طرح حیاط پویا که به مدرسه پویا ارتقا پیدا کرد یکی از طرح هایی است که استقبال خوبی از آن توسط مدارس ابتدایی صورت گرفت و علاوه بر آن المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای، کانون های ورزشی، نرمش صبحگاهی از دیگر برنامه های معاونت تربیت بدنی و سلامت است که هر ساله اجرا می شود.

سرگرم کردن بچه ها نباید هدف باشد

رفیعی با اشاره به نقش مهم آگاهی و دانش افزایی معلمان از موضوع سواد بدنی، اضافه کرد: درباب سواد بدنی، هنوز بازخوردی از جامعه نگرفته ایم، وقتی از سواد صحبت می نماییم نیاز داریم بدانیم بچه های ما از چه میزان سواد برخوردار هستند؟ اگر معلم تناسب های رشدی را نفهمد نمی توانیم انتظار داشته باشیم تربیت بدنی کیفی حاصل می شود، البته این مساله نه فقط در مدارس بلکه در باشگاه ها و مهدهای کودک نیز باید مدنظر قرار گیرد و سرگرم کردن بچه ها نباید هدف باشد بلکه آموزش هدف اصلی است. در کشورهای مختلف درباب سواد بدنی کارهای مختلفی انجام داده اند و بسته های آموزشی متنوعی را عرضه کرده اند و این خلأ در کشور ما وجود دارد و می بایست کشور ما نیز برنامه جامع و مدونی برای توسعه سواد و تربیت مربیان ویژه این امر داشته باشد.

وضعیت کانادا، ولز، استرالیا، اسکاتلند و انگلستان در حوزه سواد بدنی

پس از آن محسن وحدانی با اشاره به اینکه کانادا یکی از نخستین کشورهایی بود که روی سواد بدنی کارکرد، اظهار داشت: کانادا از مسیر سیستم آموزشی و نظام ورزشی خود اهتمام دارد تا سواد بدنی را در جامعه توسعه دهد و برای این منظور الگوی LTAD را پیشنهاد دادند که حالا همین الگو مبنایی برای سایر کشورها نیز شده است و این کشور سامانه active for life را راه اندازی کرده که در آن خدمات آموزشی و مشاوره ای به صورت رایگان برای همه معلمان، مربیان و والدین ارائه می شود.

وی اضافه کرد: ولز یکی از کشورهایی است که برنامه یادگیری مبتنی بر بازی را اجرا می کند و در این کشور وزارت فرهنگ و ورزش و انجمن های ورزشی مسئولیت توسعه سواد بدنی را بر عهده دارند، کشور استرالیا نیز سواد بدنی را بوسیله برنامه درسی سلامت و تربیت بدنی HPE در مدارس توسعه داده است و در این کشور دانشگاه کانبرا مسئولیت تحقیق و پژوهش بر روی سواد بدنی را عهده دار است.

به گفته وحدانی انگلستان یکی از مهدهای اصلی سواد بدنی است و تعامل بسیار خوبی بین سازمان های متولی ورزش در آنجا وجود دارد تا بتوانند بوسیله تربیت بدنی، بازی ها و ورزش های سازمان یافته سواد بدنی را گسترش دهند، همین طور کشور اسکاتلند برنامه BMT را توسعه داده تا بوسیله آن مهارت های تفکر را با تلفیق مهارت های حرکتی آموزش دهد.

الگوبرداری از کشورهای پیشرفته

رفیعی نیز در آخر این گفت و گو با اعلان اینکه الگوبرداری از کشورهای پیشرفته که سالها تلاش نموده اند می تواند تجارب و راهکارهای خوبی را منتقل کند، اظهار داشت: برای توسعه سواد بدنی همه نهادهای متولی باید در کنار هم و تحت یک برنامه جامع توسعه ای فعالیت داشته باشند و این مسئولیت همه ارگان ها و نهادها بوده و نیاز است پژوهشگاه علوم ورزشی پژوهش های لازم را انجام دهد، وزارت ورزش، سازمان بهزیستی، فدراسیون ها، وزارت بهداشت به کمک وزارت آموزش و پرورش بیایند و همه با هم همگام و هم صدا شوند تا بتوانیم شاهد توسعه سواد بدنی در آینده سازان کشور باشیم.





منبع:

1399/03/16
13:14:31
5.0 / 5
1041
تگهای خبر: آموزش , بازی , باشگاه , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
لینک دوستان انجمن گلف
انجمن گلف
ncgu.ir - مالکیت معنوی سایت انجمن گلف متعلق به مالکین آن می باشد